נהיגה תחת השפעת אלכוהול – למה המדינה נלחמת נגד ומה העונשים במקרה זה
אין ספק שאחת העבירות הכי משמעותיות בספר החוקים של ישראל, בכל מה שקשור לתחום של דיני תעבורה, זו נהיגה בעת השפעת אלכוהול. מדובר באחת העבירות היחידות שלא משנה מה התוצאה של הנהיגה, קרי האם היא הובילה לתאונה וחס חלילה לפציעתם או הריגתם של הולכי רגל או נהגים, הרי שהעונש על עבירה זו היא מאוד חמורה.

לפני שאנחנו נסביר מדוע המדינה נלחמת כל כך קשה נגד מקרים כאלה, חשוב להדגיש שגם אם אנחנו חשודים בנהיגה בגילופין, קרי אחרי שצרכנו אלכוהול ואנחנו לא מפוכחים לגמרי, עדיין, יש אפשרות לטעון נגד טיעוני המדינה כמובן, ויש אפשרות לערער על העונש שהוטל עלינו. אגב, במקרים רבים, אנחנו נגלה שהצדק איתנו והשופט שדן בענייננו, אכן ימנע מלהעניש אותנו או יבטל את העונש נגדנו, במידה ונקבע עונש כזה. זה נובע הן מסיבות טכניות והן מסיבות אחרות.

כאמור, מדינת ישראל נלחמת בחומרה כנגד מצבים של נהיגה תחת השפעת אלכוהול. אפשר גם להבין מדוע. הרי כשנהג עולה על הרכב ונוהג, הוא מפעיל כלי רכב כבד, משמעותי, כלי רכב שצריך לנהוג בו באחריות רבה, צריך לדעת כיצד להתנהל איתו. יש חוקים ותקנות על פיהם צריכים להתנהל על הכביש. הכל במטרה להימנע מפגיעה בהולכי רגל, עוברי אורח, נהגים או נוסעים.

ברגע שאנחנו עולים על הרכב תחת השפעת אלכוהול, אנחנו לא יכולים לשלוט בנהיגה שלנו. אנחנו לא אחראים למעשים שלנו, ועל כן, אנחנו יכולים לבצע פעולות שיסכנו אותנו וכן את הסביבה. החל ממצבים בהם נירדם בזמן שאנחנו נוהגים, המשך בזה שננהג מהר מדי וכלה בכך שננהג באופן שיסכן את הסביבה, שכן לא ננהג ישר אלא בצורות שונות ומסוכנות, שלא נדבר על זה, שמדובר על נהיגה שאיננה כחוק.

חשוב להדגיש, נהיגה תחת השפעת אלכוהול איננה עניין חד משמעי. כלומר, נכון שיש קביעה ספציפית של המדינה כמה אלכוהול מותר שיהיה בדם שלנו, מה הגבול האפשרי. הכוונה לחמישים מיליגרם ביחס למאה מיליגרם דם. אך צריך לזכור, ההשפעה של האלכוהול, שונה מאדם לאדם. יש מי שעבורו כמות הרבה יותר נמוכה מזו, היא משמעותית ויכולה לסכן אותו ואת הסביבה, לעומת זאת, יש אנשים שישתו הרבה יותר, וההתנהגות שלהם תהיה רגילה לגמרי. בכל זאת, המדינה קבעה גבול מסוים בהתאם למחקרים ובדיקות שהיא ערכה.

כיצד המדינה מענישה נהגים סוררים

למדינה יש דרכים שונות כיצד לאתר נהגים שנוהגים תחת השפעת אלכוהול. הדרך העיקרית היא, לעצור נהגים למבדקים מיוחדים, מבדקי פתע בדרכים. אלה נערכים בעיקר בימי חמישי-שישי-שבת, אלו ימים בהם נהוג לצאת ולבלות, ולכן המשטרה עורכת מבדקים בימים אלה. שוטרי תנועה עוצרים נהגים בצד, מבצעים בדיקת ינשוף, כך הם יכולים לדעת האם הנהגים שתו או לא.

דרך אחרת, היא פשוט לאתר נהיגה פרועה של נהג ואז מבקשים ממנו לעצור בצד ומבצעים לו בדיקה. מן הסתם, זו דרך פחות מקובלת ולו בגלל הסיבה, שבשביל זה צריך להיות באזור בו הנהג נוהג בצורה פרועה.

הענישה מתחלקת לכמה רבדים. לשוטרים יש אפשרות לקחת את הרישיון של הנהג בו במקום, עד לבירור העניין באופן משפטי. הם יכולים גם להחרים את הרכב שלו. כאשר המשך התהליך ייערך בתחנת המשטרה ולאחר מכן בבית משפט, כאשר הענישה יכולה להיות פסילת רישיון למספר חודשים ואף מעבר לכך. זה תלוי בעבירות קודמות וכן במידת הסכנה שהוא מהווה לציבור.